I samband med att jag skaffade mig en personlig blogg hos Surftown, började jag intressera mig för vilka faktorer som styr vilka sidor som får framskjutna placeringar i Google. Det dröjde inte länge innan jag introducerades till sökmotoroptimeringens spännande värld. Det har nu gått mer än två år sedan jag för första gången stötte på begreppet sökmotoroptimering och mycket har hunnit förändras beträffande hur man gör en sida sökbar i Google, fast på de stora hela ser denna process ungefär likadan ut idag som då.
Men några märkbara förändringar har trots allt skett. Framförallt har Google under 2013 blivit mycket bättre på att bedöma vad som är kvalitet och vad som inte är det. Visserligen funkar det fortfarande fint att slänga upp enklare sidor och med länkarnas hjälp få dem att placera högst upp, men dessa får sällan ligga kvar i topp speciellt länge.
Det är även tydligt att Google ser antalet indexerade sidor som en värdemätare för sidans kvalitet. Visst går det att placera sig väl också med ytterst lite material, men risken att hamna i ett filter är betydligt större om sajten endast består av en eller två sidor jämfört med om den har hundratals indexerade sidor.
I övrigt fungerar det mesta som det gjorde tidigare. Länkar och innehåll har fortsatt en stor betydelse läs mer om detta på sökmotoroptimeraren.se. Samtidigt har de negativa effekterna av dåliga länkar blivit mer märkbara. Det är inte bara mindre affiliatesidor och spamsajter som hamnar i Googles olika filter. Flera större företag och sidor har också hamnat där helt eller delvis.
Den vanligaste orsaken till bestraffning, är gissningsvis att man anskaffat länkar på något otillbörligt vis. Vissa länktaktiker som sökmotoroptimerare tidigare med framgång använt sig av, kan idag ha direkt negativ inverkan på sidans placering i Google.
Ingen kan med säkerhet veta vad slutfasen av 2013 kommer innebär för sökmotoroptimering i Sverige, men vad man med säkerhet kan veta är det gäller att alltid vara beredd att förändra sitt arbetssätt, det som fungerar idag kommer inte nödvändigtvis fungera imorgon
Andra inlägg
- När ändras spelreglerna för alltid?
- En fulare bransch än vanligt?
- Fackförbund för internetmarknadsförare?
- Gör din egen sökmotoroptimering istället för att hyr konsult
- Länkbygge ett måste inom SEO
- Snabb hemsida ger bättre ranking
- Tre knep som hjälper dig synas på Google och ökar besöksantalet
- Trevliga artikelkataloger som ger dig länkar
- Att bygga satellitsidor