Det vilar en slags mystik över sökmotoroptimering som företeelse, nästan som om det handlade om någonslags hokus pokus. Visserligen är det sant att många ärrade sökmotoroptimerare har ett eller annat ess i rockärmen, men generellt handlar positioneringsarbete på webben om att optimera webbplatsens innehåll genom god struktur på alla nivåer samt skapa relevanta länkar till sidan. Att lära sig göra stora delar av sökmotoroptimeringen på egen hand är därför inte speciellt svårt, om än inledningsvis tidskrävande.
Grundläggande sökmotoroptimering är inte svårt!
Grunden för allt optimeringsarbete handlar om att ge innehållet struktur. Detta kan uppnås med tydliga logiska menysystem och genom smart titel och rubriksättning samt ämnesindelning, förtydligande bildtexter och förståliga länkningar. Detta arbete kallas on-page sökmotoroptimeringen och går ut på att göra det enkelt för besökaren att hitta eftersökt fakta och information på sidan.
Den andra delen av sökmotoroptimeringsarbetet sker extern, utanför själva webbplatsen och handlar i stora drag om att marknadsföra webbplatsen. Google och andra sökmotorer använder länkar som en indikator, där av är handlar sökmotoroptimering mycket om att ta fram olika modeller för att skapa länkar till den sidan man vill skall ranka för en viss term.
Att lära sig grundläggande sökmotoroptimering är inte speciellt svår, men det tar en del tid och trail and error innan resultaten syns på allvar. Men eftersom många sökmotoroptimeringskonsulter tar ganska saftigt betalt kan det löna sig ganska snabbt att själv lära sig hur optimeringsarbete fungerar i förhållande till Google. Det finns gott om resurser som hjälper dig att komma igång. Svenska forumet SEO-forum.se är en utmärkt start plats för kunskapstörstande sökoptimerare liksom Twitter-gruppen #svSEO där du hittar stora delar av Sveriges elit av SEO:are.
Att hyra sökmotoroptimeringskonsult
Även om det många gånger är klokt att satsa på att själv implementera sökmotoroptimeringen på hemsidan, finns det trots allt tillfällen då det kan vara klokt att hyra in en konsult istället.
Ibland räcker tiden helt enkelt inte till och då kan sökmotoroptimeringskonsultet göra arbetet och du kan koncentera dig på de du kan bäst. Innan du väljer denna väg, vill jag emellertid rekommendera dig att läsa följande text om vad du kan förvänta dig av en sökmotoroptimeringskonsult och vilka krav du bör ställa.
Andra inlägg
- När ändras spelreglerna för alltid?
- En fulare bransch än vanligt?
- Fungerande sökmotoroptimering ano 2013
- Fackförbund för internetmarknadsförare?
- Länkbygge ett måste inom SEO
- Snabb hemsida ger bättre ranking
- Tre knep som hjälper dig synas på Google och ökar besöksantalet
- Trevliga artikelkataloger som ger dig länkar
- Att bygga satellitsidor